Inledning
Uppsägning från arbetsgivarens sida ska alltid grunda sig på sakliga skäl. Enligt Lagen om anställningsskydd (1982:80; “LAS”), där uppsägningar regleras inom svensk rätt, kan uppsägning på saklig skäl ske till följd av arbetsbrist eller personliga skäl. I detta inlägg kommer uppsägning på grund av personliga skäl att redogöras för.
Personliga skäl eller förhållanden som hänför sig till arbetstagaren personligen som detbenämns i lagen innebär att en arbetstagare beter sig på ett icke önskvärt sätt och ärmedveten om att beteendet inte är acceptabelt. Exempel på beteenden som kan varasakliga skäl till uppsägning av personliga skäl är misskötsamhet samarbetssvårigheter,inkompetens och dåliga arbetsprestationer.
För att en uppsägning på grund av personliga skäl ska ses som saklig måste arbetsgivaren ivissa fall först undersöka ifall arbetstagaren kan omplaceras i stället för att sägas upp. Dettagäller för de fall som de personliga skälen främst handlar om inkompetens ellersamarbetsproblem. Till exempel för de fall en arbetstagare inte kan samarbeta med vissapersoner på företaget, kanske kan en omplacering lösa konflikten eller om en arbetstagareinte gör bra ifrån sig i en typ av arbete kan denne kanske klara andra arbetsuppgifteralldeles utmärkt. Uppfyller arbetsgivaren inte denna skyldighet kan uppsägningen bliogiltigförklarad och leda till skadestånd. En sådan omplacering behöver dock bara göras omdet finns en ledig befattning och arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för de nyaarbetsuppgifterna.
För att en uppsägning på grund av personliga skäl ska anses vara sakligt grundad krävs detäven att arbetsgivaren har gjort arbetstagaren medveten om att dennes beteende ärfelaktigt. Av stor vikt är att det tydligt framgår för arbetstagaren att anställningen är i fara ominte det oönskade beteendet upphör. I sammanhanget ska det även noteras att det inteföreligger något krav på att varningen från arbetsgivaren ska vara skriftlig, menarbetstagaren måste ha tagit del av den.
Tvåmånadersregeln innebär att en uppsägning inte enbart kan grundas på omständighetersom arbetsgivaren har känt till i mer än två månader. Däremot kan händelser som inträffattidigare åter bli aktuella i samband med en ny händelse. Regeln utgår från den dag dåarbetsgivaren får kännedom om en viss händelse. Arbetsgivaren måste då agera inom tvåmånader om denne vill säga upp anställningen. Om det råder oklarhet om den inträffadehändelsen börjar tiden räknas först då situationen klarats upp. Emellertid finns det tvåundantag till tvåmånadersregeln. En uppsägning kan ske även efter två månader ifallarbetstagaren har begärt att vänta med uppsägningen eller ifall det finns synnerliga skäl.Synnerliga skäl innebär i detta fall händelser som involverar allvarlig brottslighet ellermisskötsamhet av fortlöpande karaktär.
Har du frågor om uppsägning på grund av personliga skäl eller misstänker du att dinuppsägning inte har gått rätt till och vill ha hjälp med att få ersättning? Hör av dig till oss på
Juridium så hjälper vi dig!