Inledning
Är du missnöjd med ett beslut som Försäkringskassan har fattat avseende din sjukpenning? Har det kommit in nytt underlag avseende ditt ärende som innebär att Försäkringskassan borde fatta ett nytt beslut? Kanske undrar du helt enkelt hur man går till väga för att överklaga ett beslut enligt Socialförsäkringsbalken (2010:110; SFB). I detta inlägg besvaras dessa frågor.
Omprövning enligt 113 kap. 7 § SFB
Om du är missnöjd med ett beslut som Försäkringskassan har fattat i ditt ärende ska du i första hand begära en omprövning av beslutet. En begäran om omprövning ska göras inom två månader efter det att du tagit del av beslutet, 113 kap. 19 § SFB. Försäkringskassan har en skyldighet att ompröva beslut som har fattats av myndigheten om det skriftligen begärs av en enskild som beslutet angår. En enskild är en fysiskt eller juridisk person som inte är en myndighet eller ett annat offentligt organ. Vid en omprövning får myndigheten inte ändra beslutet till den enskildes nackdel, 113 kap. 8 § SFB. I din begäran om omprövning ska du beskriva vilket beslut du vill ska ändras och hur du vill att det ska ändras. Du ska även skriva ditt fullständiga namn- och förnamn, personnummer, telefonnummer och adress. Du behöver inte formulera dig juridiskt, men du bör vara tydlig så att Försäkringskassan kan fatta ett beslut. Du kan ta hjälp av Försäkringskassans blankett för omprövning, men det är inte ett krav, Försäkringskassan.
Sammanfattningsvis ska en begäran om omprövning:
- Göras skriftligen, via post eller mejl.
- Skickas in inom två månader efter att du tagit del av beslutet.
- Innehålla ditt namn, personnummer, adress och telefonnummer.
- Avse ett visst beslut och beskriva på vilket sätt du vill att beslutet ska ändras.
- Skickas till Försäkringskassan.