Uppsägning - Vad gäller för dig som arbetstagare?

Uppsägning från arbetsgivarens sida ska alltid grunda sig på sakliga skäl. Enligt Lagen om anställningsskydd (1982:80; “LAS”), där uppsägningar regleras inom svensk rätt, kan uppsägning på saklig skäl ske till följd av arbetsbrist eller personliga skäl. I detta inlägg kommer uppsägning på grund av personliga skäl att redogöras för.


Vad är personliga skäl
Personliga skäl eller förhållanden som hänför sig till arbetstagaren personligen som det
benämns i lagen innebär att en arbetstagare beter sig på ett icke önskvärt sätt och är
medveten om att beteendet inte är acceptabelt. Exempel på beteenden som kan vara
sakliga skäl till uppsägning av personliga skäl är misskötsamhet samarbetssvårigheter,
inkompetens och dåliga arbetsprestationer.

Omplaceringsskyldigheten
För att en uppsägning på grund av personliga skäl ska ses som saklig måste arbetsgivaren i
vissa fall först undersöka ifall arbetstagaren kan omplaceras i stället för att sägas upp. Detta
gäller för de fall som de personliga skälen främst handlar om inkompetens eller
samarbetsproblem. Till exempel för de fall en arbetstagare inte kan samarbeta med vissa
personer på företaget, kanske kan en omplacering lösa konflikten eller om en arbetstagare
inte gör bra ifrån sig i en typ av arbete kan denne kanske klara andra arbetsuppgifter
alldeles utmärkt. Uppfyller arbetsgivaren inte denna skyldighet kan uppsägningen bli
ogiltigförklarad och leda till skadestånd. En sådan omplacering behöver dock bara göras om
det finns en ledig befattning och arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för de nya
arbetsuppgifterna.

Varning
För att en uppsägning på grund av personliga skäl ska anses vara sakligt grundad krävs det
även att arbetsgivaren har gjort arbetstagaren medveten om att dennes beteende är
felaktigt. Av stor vikt är att det tydligt framgår för arbetstagaren att anställningen är i fara om
inte det oönskade beteendet upphör. I sammanhanget ska det även noteras att det inte
föreligger något krav på att varningen från arbetsgivaren ska vara skriftlig, men
arbetstagaren måste ha tagit del av den.

Tvååmånadersregeln
Tvåmånadersregeln innebär att en uppsägning inte enbart kan grundas på omständigheter
som arbetsgivaren har känt till i mer än två månader. Däremot kan händelser som inträffat
tidigare åter bli aktuella i samband med en ny händelse. Regeln utgår från den dag då
arbetsgivaren får kännedom om en viss händelse. Arbetsgivaren måste då agera inom två
månader om denne vill säga upp anställningen. Om det råder oklarhet om den inträffade
händelsen börjar tiden räknas först då situationen klarats upp. Emellertid finns det två
undantag till tvåmånadersregeln. En uppsägning kan ske även efter två månader ifall
arbetstagaren har begärt att vänta med uppsägningen eller ifall det finns synnerliga skäl.

Synnerliga skäl innebär i detta fall händelser som involverar allvarlig brottslighet eller
misskötsamhet av fortlöpande karaktär.

Vi kan hjälpa dig!
Har du frågor om uppsägning på grund av personliga skäl eller misstänker du att din
uppsägning inte har gått rätt till och vill ha hjälp med att få ersättning? Hör av dig till oss på
Juridium
så hjälper vi dig!